lördag 21 december 2013

Waldorfsallad och rödbetssallad

Nu är det bara tre dagar kvar till julafton och jag har inte hunnit förbereda allt jag tänkt. Men det kommer säkert att funka i alla fall. Idag planerar jag ett par sallader som passar bra till skinkan och köttbullarna.

Det blir rödbetssallad, Lisas variant. Receptet finns här.

Det blir också en waldorfsallad enligt detta recept:

1 bit rotselleri ca 300 gram
2 äpplen
12 valnötskärnor, ca 1 dl
endiv- eller romansallad

1 dl majonnäs
1 dl gräddfil, creme fraiche eller matyoghurt
0,5 msk fransk senap
2 krm salt
2 tsk citronsaft
1 krm vitpeppar
Gröna vindruvor för garnering

Skölj och skala rotsellerin. Skiva den tunt samt skär skivorna i strimlor, som tändstickor.
Koka upp 0,5 liter saltat vatten (0,5 tsk).
Koka rotsellerin i 2 minuter.
Häll av i durkslag och skölj under kallt vatten. Låt rinna av.
Rosta valnötskärnorna i en torr panna i några minuter. Låt svalna och hacka dem grovt.
Skölj, skala och kärna ur äpplena. Skär dem i halvor, sedan i tunna skivor och sist i strimlor (likt rotsellerin).
Blanda dressingen i en skål - majonnäs, gräddfil, senap, salt, citronsaft och vitpeppar.
Vänd ner rotselleri och äpple.
Skölj salladen och dela den i grova bitar. Blanda ner i bunken eller lägg upp på ett fat
Skölj och dela (kärna ur) vindruvorna.
Lägg, och strö över valnötterna. Garnera med vindrutorna.
Servera till kallskuret på julbordet.

Idag är också "stor silldagen". Nja, så stot blir det kanske inte. Jag gör Evas sillröra, och letar i skåp och lådor efter några höjdarrecept från tidigare år, dvs ruccolsill och ingefära- och citronsill. Recepten kommer framåt kvällen om jag hittar dem. Det är just för att undvika situationer som denna som jag försöker samla julmatsplanerna i denna blogg. Senapsillen är redan inköpt - den är för söt för min smak, men många i familjen gillar den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar